Taideteokset ovat usein vasta toiseksi tärkein syy käydä näyttelyissä

Helsingin Taidehallin näyttelyt vetävät puoleensa myös turisteja, jotka haluavat päivittää sometilejään kauniilla kuvilla.

Kun astuu Suomessa sisään taidemuseoon tai galleriaan, tunnelma on usein harras ja rauhallinen. Ihmiset lähtevät kiertämään tiloja maltillisesti ja ovat hiljaa kuin kirkossa. Ruotsissa on erilainen meininki, sillä siellä taidepaikoissa käydään usein koko perheen voimin lasten ja vielä isovanhempienkin kanssa. Saleissa äänet raikaavat.

Taidenäyttelyiden parasta antia ovat kävijät. Teosten katsomisen sivussa pääsee tarkkailemaan erilaisten ihmisten kiinnostavia tyylejä. Niitä voi katsella, ihailla ja jopa jäädä häpeilemättä tuijottamaan, sillä pitkiin katseisiin ei kiinnitetä gallerioissa niin paljon huomiota kuin saman tekisi vastaantulijoille kaupungilla.

Kuvataiteilija Kim Simonssonin taidenäyttelyn avajaisissa Galerie Forsblomissa Helsingissä käytiin ihailemassa sammalhahmoja viime syyskuussa.

Helsingin keskustan alueen museoissa ja taidenäyttelyissä saa katsauksen myös kansainväliseen katumuotiin, sillä monet turistit hakeutuvat taiteen ja kulttuurin pariin. Aasialaisten, erityisesti laadukkaista vaatteistaan ja asusteistaan tunnettujen japanilaisten, turistien päällä lähes kaikki vaatteet näyttävät hyviltä. Heiltä voi varastaa hyviä pukeutumisideoita.

Kirjoittaja ei ole perinteisten museoiden vannoutunut ystävä, mutta arvostaa wow-arkkitehtuuria kuten Amos Rexiä Helsingissä.
Taiteilija Eeva-Riitta Eerolan naisfiguurit kiinnostivat yleisöä Helsinki Contemporaryn näyttelyn avajaisissa elokuussa.

Taidenäyttelyiden avajaisissa näkee taiteilijoita myös kasvotusten. On suuri ilo vaihtaa heidän kanssaan muutama sana teoksista ja niiden taustoista. Osa heistä on myös kiinnostavia henkilöitä ulkoisesti. On aina virkistävää nähdä taiteellisia ihmisiä, jotka myös pukeutuvat persoonallisesti. Se on yksi tapa viestiä itsestään.

Kiinnostava tyyli toimii myös teosten markkinoinnissa. Kulutusyhteiskunnasta taidetta tehnyt Andy Warholkin sanoi, hänellä täytyy aina olla tuttu valkoinen peruukki päässään ja tunnistettava tympeä ilme kasvoillaan.

Taustalla Jenni Hiltusen teos ”Kiviä taskussa”. Kuvassa oikealla taiteilija itse näyttelynsä avajaisissa Galerie Forsblomissa Helsingissä 24.10.2019.
Jenni Hiltusen ja Emanuel Seitzin taidenäyttelyt vetivät puoleensa väkeä Galerie Forsblomiin.

Kun seinät ovat leveällä ja katto korkealla kuten museoissa ja näyttelyissä, siellä voi myös jututtaa ventovieraita ihmisiä toisin kuin pysäyttäisi heidät yhtäkkiä kadulla. Taidenäyttelyissä ja museoissa kukaan ei pahastu, jos kehuu tai kysyy jotain heidän kiinnostavasta pukeutumisestaan.

Kirjoittaja ei ole loistanut kuvaamataidossa.

Piasinstinct-blogi löytyy myös LinkedIn:stä.

Julkaissut piasinstinct

| Journalist | Business | CX | Style | Art |

%d bloggaajaa tykkää tästä: